• 1390/10/29 - 07:47
  • 59
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

برچسب کنترل اصالت و سلامت

شرايط ضروري براي شرکتهاي ارائه دهنده خدمات تخصصي "برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآوره هاي دارويي، مکمل، غذايي، آرايشي و بهداشتي" از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شد.

 اختصاص کد 16 رقمي يکتا براي هر قلم کالا (بسته) قابل خريد و فروش يا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف توسط مصرف کنندگان به گونه اي که پس از توليد(اختصاص) براي کالاها و فرآورده هاي ديگر در زمان حال يا آينده قابل استفاده نباشد.

2. اختصاص بارکد دو بعدي يکتا براي هر قلم کالا (بسته) قابل خريد و فروش يا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف توسط مصرف کنندگان به گونه اي که پس از توليد (اختصاص) براي کالاها و فرآورده هاي ديگر در زمان حال يا آينده قابل استفاده نباشد.

3. کد 16 رقمي و بارکد دو بعدي مي بايست براي هر قلم کالا (بسته) قابل خريد و فروش يا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف، متفاوت از هم تعريف و اختصاص يابد.

4. آرم سازمان غذا و دارو بر روي برچسب ها درج شود.

5.عبارت "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي" و" سازمان غذا و دارو" بر روي برچسب ها درج شود.

6.عبارت "طرح ملي کنترل اصالت و سلامت " بر روي برچسب ها درج شود.

7.عبارت "از دريافت فرآورده هايي که برچسب آنها مخدوش يا پاره گرديده خودداري فرمائيد" بر روي برچسب ها درج شود.

8. کد 16 رقمي با لايه پاک شونده (اسکرچ) از نوع مرغوب به گونه اي پوشانده شود که قبل از خراشيدن اعداد زير آن قابل مشاهده و تشخيص نباشد.

9.کيفيت کاغذ و نوع چاپ برچسب و جنس لايه پاک شونده (اسکرچ) به گونه اي با شد که هنگام خراشيدن لايه پاک شونده، به کد 16 رقمي آسيبي نرسد و پس از خراشيدن، اعداد به راحتي براي مصرف کنندگان قابل مشاهده و تشخيص باشد.

10.نوع چسب به کار رفته و جنس کاغذ برچسب کنترل اصالت به گونه اي باشد که پس از الصاق از روي فرآورده ها جدا نشده و در صورت جداسازي به صورت لايه لايه يا قطعه قطعه در آمده و از بين برود. در هر صورت قابليت استفاده مجدد را نداشته باشد.

11.شماره پيام کوتاه، شماره تلفن گويا و سايت الکترونيکي و ساير مفاد و اطلاعات برچسب ها (در هر اندازه اي) مي بايست خوانا، قابل تشخيص و قابل تفکيک براي مصرف کنندگان، چاپ و الصاق گردد.

12. برچسب هاي کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي از نظر مفاد و مندرجات مي بايست علاوه بررعايت مواد پيش گفت داراي اجزاء اصلي يکسان و با تائيد سازمان چاپ و از طريق  رسانه هاي عمومي به مصرف کنندگان معرفي گردند.

13. شرکت مجري مي بايست نسبت به ايجاد شناسنامه هاي الکترونيکي شناسايي تمامي بسته بندي هاي قابل خريد و فروش يا قابل مصرف توسط مصرف کنندگان، بارگذاري و نگهداري اطلاعات در بانک اطلاعاتي مربوطه، استقرار و نگهداري مرکز داده ها مطابق با استانداردهاي مربوطه، توليد و ارتقاء نرم افزارهاي تخصيص بارکد دوبعدي و کد 16 رقمي براي تک تک قلم کالاهاي (بسته هاي) قابل عرضه و فروش، تأمين امنيت و صيانت از مرکز داده ها و فضاي مجازي و الکترونيکي مربوطه از تمام جهات ايمني و حفاظتي را تامين نمايد.

14. ايجاد سامانه بر خط (Online) و برقراري ارتباط با سرويس دهنده سازمان غذا و دارو و  ارسال اطلاعات مرتبط با طرح برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده هاي آرايشي و طبق تعاريف سازمان غذا و دارو توسط شرکت مجري اقدام و در خصوص کدهاي 16 رقمي پس از استعلام     مصرف کننده همراه با مشخصات GIS و شماره تلفن تماس گيرنده، قابليت مشاهده و گزارش گيري آن را بر روي سرويس دهنده سازمان برقرار نمايد.

15. امکان مشاهده، پيگيري، پايش و گزارش گيري اطلاعات وداده هاي مراحل توليد، الصاق، تحويل برچسب ها و گزارشات برچسب هاي استعلام شده توسط مصرف کنندگان و موقعيت مکاني GIS و شکايات تلفني و ... از تمامي مجاري ايجاد شده براي مصرف کنندگان و ساير اقلام پايش پذير براي افراد مجاز معرفي شده از سوي سازمان فراهم گردد.

16. امکان فراخوان جمع آوري دستوري (Recall) مواد و فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي اعلامي از سوي سازمان غذا و دارو در سطوح مشخص شده و حذف خودکار (کد و شناسه) و ارسال پيام هشدار براي    بسته هايي که تاريخ مصرف آنها منقضي شده در نرم افزار مربوطه امکان پذير باشد.

17. شرکت مجري امکان آگاهي رساني به مصرف کنندگان در ارتباط با مواد و فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي تاريخ نزديک (به انقضاء مصرف) يا ساير هشدارهاي مد نظر سازمان را به استفاده کنندگان فراهم آورده و در همين سيستم ارتباطي امکان آگاهي از وجود موارد تقلبي از اقلام خاص را براي شرکت وارد کننده و سازمان غذا و دارو فراهم سازد.

18. با توجه به تفويض اختيار بررسي و صدور مجوز ترخيص مواد و فرآوره هاي آرايشي و بهداشتي وارداتي به معاونين غذا و دارو دانشگاههاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني و مديران مناطق آزاد، فعاليت هاي مربوط به دريافت سفارش از شرکت هاي وارد کننده و مراحل اخذ تائيديه از سازمان غذا و دارو و واحدهاي استاني داراي تفويض اختيار بمنظور تخصيص کد، طراحي، توليد، الصاق يا تحويل برچسب ها براي محموله هاي وارداتي مي بايست به صورت الکترونيکي و در بستر اينترنت يا اينترانت انجام شود.

19.با توجه به بند 18 مي بايست امکانات و دسترسي هاي امن لازم براي صادر کنندگان مجوزهاي ترخيص در سازمان و واحدهاي استاني فراهم و عملياتي شود.

20.تمامي مراحل سفارش، طراحي، توليد، الصاق، ايجاد شناسه هاي الکترونيکي، پايش و کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي مي بايست طي قرارداد شفاف، حقوقي و قانوني با واردکنندگان انجام و وظايف و تعهدات هر يک از طرفين درج و به تأييد افراد مجاز داراي حق امضاء برسد و شرکت هاي وارد کننده همزمان امکان انعقاد با دو يا چند شرکت مجري را جهت دريافت اين خدمات ندارند.

21. شرکت مجري در خصوص فرآورده هاي مذکور صرفاً براي محموله هاي مورد  تأييد سازمان غذا و دارو يا واحدهاي تابعه استاني مي تواند اقدام به انعقاد قرارداد و تخصيص کد، طراحي، توليد و الصاق برچسب نمايد.

22. قرارداد کلي مي بايست قبل از واردات توسط شرکت هاي وارد کننده منعقد و نسخه اي از آن به اين سازمان (دفتر نظارت و ارزيابي فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي) ارائه گردد.

23.شرکت هاي واردکننده مواد و فرآوره هاي آرايشي و بهداشتي مجاز به انعقاد قرارداد در يک بازه زماني مشخص با چندين شرکت مجري نمي باشند و در صورت بروز مشکل مي بايست قرارداد موجود فسخ و با شرکت مجري ديگري قرارداد منعقد گردد.

24. شرکتهاي مجري موظف به ايجاد انبارهاي مجهز و متناسب با حجم فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي طرح، به خصوص ارائه خدمات الصاق برچسب به شرکت هايي که درخواست ارائه خدمات در محل انبار شرکت مجري را دارند، مي باشد.

25. مي بايست دما، رطوبت و نور طبيعي و مصنوعي محل نگهداري(انبار)  فرآورده ها توسط شرکت مجري بطور مستمر ثبت و کنترل شود و شرايط مورد تقاضاي شرکت وارد کننده و شرايط نگهداري بهينه درج شده بر روي ليبل برچسب رعايت گردد.

26. فرآیند الصاق برچسب توليدي براي هر قلم کالا (بسته) قابل خريد و فروش يا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف توسط مصرف کنندگان پس از اخذ مجوز ترخيص و تأييديه هاي سازمان يا واحدهاي استاني به شيوه هاي ذيل صورت مي پذيرد که در هر يک از  سه شيوه شرکت واردکننده و شرکت مجري هر دو موظف به نظارت بر حسن اجراي کار بوده و در صورت احراز تخلف يا تقلب و يا اجراي ناقص الصاق برچسب پاسخگوي سازمان و مراجع ذيصلاح خواهند بود.

الف: تمامي مواد و فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي وارداتي را شرکت وارد کننده پس از ترخيص جهت الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا تحويل شرکت مجري مي نمايد.

ب: برچسب هاي سفارش شده، در محل انبار شرکت وارد کننده توسط شرکت مجري و با مسئوليت ايشان بر روي تمامي مواد و فرآورده هاي وارداتي الصاق مي گردد.

ج: برچسب هاي سفارش شده پس از ترخيص مواد و فرآورده هاي وارداتي تحويل شرکت وارد کننده شده و تحت آموزش و نظارت عاليه شرکت مجري و با مسئوليت هر دو شرکت بر روي تمامي اقلام الصاق مي گردد.

27. شرکت هاي مجري موظف به بکارگيري نيروهاي انساني متخصص و تأمين نيروي انساني مجري الصاق، امکانات و تجهيزات و ماشين آلات لازم براي تخصيص کد، طراحي، توليد، الصاق و يا تحويل و .... در راستاي اجراي فرآيند الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت مي باشند و در هر صورت حداکثر زمان توقف کالا در انبار شرکت مجري يا زمان الصاق در انبار شرکت واردکننده نمي بايست از 72 ساعت تجاوز نمايد.

28.  الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي مي بايست به گونه اي باشد که تمامي محل هاي بازگشايي (درب هاي) بسته بندي فرآورده هاي قابل خريد و فروش يا قابل مصرف توسط مصرف کنندگان در هر نوع بسته بندي اعم از جعبه مقوايي، قوطي فلزي و پلاستيکي، شيشه اي، تيوپي و ... را پلمپ نموده و براي مصرف کننده اطمينان بخش و قابل پيگيري باشد.

29. از آنجائيکه شرکت هاي وارد کننده، فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي مشمول طرح را به عنوان امانت به مجريان طرح تحويل مي نمايند، شرکت هاي مجري مي بايست نهايت سعي خود را بکار گيرند تا بهترين شرايط را براي محافظت و نگهداري فرآورده ها در طي دوره توقف و عمليات کالا در نزد خود، فراهم نمايند.

30. تمامي اقلام نزد شرکت مجري از زمان دريافت تا تحويل به شرکت پخش يا واردکننده مي بايست به قيمت فروش در سطح عمده فروشي توسط شرکت مجري نزد يکي از شرکتهاي معتبر داراي مجوز، بيمه کامل شود و در صورت بروز هرگونه خسارت ناشي از نگهداري و عمليات الصاق، خسارات مربوطه عيناً به واردکننده پرداخت گردد.

31. در پاسخ به استعلامات مصرف کنندگان مواد و فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي وارداتي مجاز مي بايست اطلاعات ذيل از طريق هر يک از سيستم هاي پاسخگويي به استفاده کننده ارسال شود.

♦ در مرحله آغاز طرح درج سري ساخت اجباري نبوده و در صورت تقاضا و تعهد شرکت واردکننده مبني بر صحت سري ساخت محموله وارداتي، ارسال آن به استعلام کننده بلامانع است. 

32. با توجه به بند 31 در صورت پاسخگويي از هر يک از سيستم هاي موجود(طرق ممکن) در صورت استعلام مجدد عبارت" اين کد قبلاً توسط شخص ديگري استعلام شده است" يا "اين کد قبلاً توسط شما استعلام شده است" علاوه بر ساير اطلاعات براي فرد استعلام کننده ارسال شود.

♦ لازم به ذکر است پس از بررسي تقاضاهاي دريافتي بازديد ارزيابي از مکان، امکانات، ظرفيت عملياتي، انبارها و دستگاهها و تجهيزات چاپ و الصاق، نرم افزار و مرکز داده ها و سرويس دهنده ها توسط کارشناسان و مديران ارشد سازمان تا تاريخ 06/11/1390 بعمل خواهد آمد.

  • گروه خبری : اخبار مرکز
  • کد خبر : 6913
کلمات کلیدی